GDJE JE HRVATSKA NA MIPIM-u?19.03.2019. 16:10
Nakon četiri intenzivna dana, prehodanih više od 50 km, dojmovi su se slegli i red je da se napiše osvrt na završeni 30. MIPIM.
Čast mi je što sam ispred Hrvatske gospodarske komore, zajedno s kolegama iz Hrvatske, kao dopredsjednik Udruženja poslovanja nekretninama sudjelovao na MIPIM-u.
MIPIM, najveći svjetski sajam investicijskih projekata koji se već trideseti put održava u Cannesu u Francuskoj, okupio je 26.800 izlagača iz više od 100 država. Osim predstavnika nekretninske industrije, moglo se vidjeti predstavljanje gradova poput Moskve, Budimpešte, Varšave, Dubaija... te brojne političare kako lobiraju za ulaganje u svoju zemlju. Svečano otvaranje svojim govorom otvorio je Ban Ki-moon, osmi glavni tajnik Ujedinjenih naroda koji je naglasak stavio na očuvanje planete Zemlje, jer rezervnu zemlju za život nemamo.
Prolaskom kroz ogromne paviljone primijetio sam ogroman trud izlagača da svojim dizajnerski uređenim izložbenim prostorom i ponudom hrane i pića privuku posjetitelje na svoj štand i da započnu s lobiranjem. Neki su išli toliko daleko da su sagradili vlastite paviljone ili u marini do paviljona privezali svoje mega jahte i na njima ugošćavali svoje klijente i lobirali za nove poslove. Koliko daleko se u promociji zemlje može ići moglo se vidjeti na gesti Moskve koja je za 30. MIPIM darovala sve nas prisutne operom legendi Moskovske opere.
Netko će reći, sajam k'o sajam, dođeš, pogledaš, pojedeš nešto, uzmeš par kataloga i to je to. Moglo bi se reći da je tako i na MIPIM-u, uz jednu razliku što ulaznica za posjetitelje košta 2000 EUR, što je filter odmah na ulazu u brojne izložbene hale. Malo tko je spreman izdvojiti taj novac, a da nema ozbiljnu namjeru ulaganja. Poslovna ozbiljnost za ulaganje bila je vidljiva na svakom koraku i naravno takva atmosfera budi nove ideje i samo pojačava već prisutno zadovoljstvo što sam dio tog poslovnog svijeta.
Gdje je u cijelom tom događanju Hrvatska?
Iako više od 800 km udaljen od mog Buzeta, pratio sam teme koje su zaokupljale naše medije. Hrvatska se bavi temama iz 1945. godine?!. Dok se mi bavimo prošlošću svijet ide naprijed i radi planove za budućnost. Pogađate, niti jedan Grad ili Županija iz Hrvatske, a niti Hrvatska nije bila prisutna na ovako značajnom sajmu. Zašto je to tako? Možda nemamo što za ponuditi investitorima ili je uzrečica ABC (Anything but Croatia/Sve samo ne Hrvatska), koja se mogla čuti i na sajmu, već toliko doprla do investitora da jednostavno nismo u njihovom fokusu. Iz vlastitog iskustva znam da ostvariti greenfield investiciju u Hrvatskoj je ravno podvigu poput putovanja na Mjesec. Bojim se da smo na dobrom putu da „ABC“ postane hrvatski brand.
Kako sam poslovno vezan za Dubai, volim reći da su Emiraćani u Dubaiju od pustinje napravili oazu, a mi smo na dobrom putu da od oaze napravimo pustinju.
Da se to ne dogodi, zahvaljujući Hrvatskoj gospodarskoj komori i nas desetak predstavnika nekretninskih tvrtki, ipak smo predstavili Hrvatsku i naše potencijale za ulaganje. Veliki angažman HGK na promociji hrvatskog gospodarstva i Hrvatske kao destinacije, svih ovih godina od kada je HGK na sajmu, ostao je bez podrške Vlade RH i resornih ministarstava, što se na slijedećem MIPIM-u mora promijeniti. Hrvatska mora biti zastupljena na ovakvom sajmu u najmanju ruku na nivou kao susjedne Slovenija ili Crna Gora koju je predstavljao državni tajnik Ministarstva održivog razvoja i turizma.
Bez novih investicija Hrvatska će ostati bez ljudi i to se ne smije dogoditi. Imamo odlično pozicioniranu zemlju sa savršenom klimom, pametnim i vrijednim ljudima, prirodnim resursima i nema niti jednog opravdanog razloga da Hrvatska ne bude zemlja poželjna za život.
Vlatko Mrvoš